Den 1. oktober kl.00.00 bliver 57.000 biler på danske nummerplader værdiløse. De må nemlig ikke køre ind i de danske miljøzoner.
Kører man i en byzone med en ældre dieselbil uden partikelfilter, sker der ikke noget. I hvert fald ikke lige nu.
Men det ændrer sig drastisk. Den 1.oktober kl.00.00 strammes miljøzone-reglerne nemlig betragteligt, når de ældre dieselbiler bliver forbudt.
Der er miljøzoner i fem danske byer: København, Odense, Aalborg, Aarhus og på Frederiksberg.
Dermed bliver personbiler underlagt de regler den tunge transport – busser, last-og varebiler – allerede skal leve op til.
LÆS OGSÅ: Hyundai dropper bil opkaldt efter dansk by: “Det er vi ærgerlige over”
Og det er en god ting, mener direktør for De Danske Bilimportører Mads Rørvig.
– Miljøzoner er et effektivt skub i retning mod en grønnere bilpark, ligesom det formindsker luftforureningen i byerne. Samtidig er det vigtigt, at der skabes gennemsigtighed omkring miljøzonerne, så bilejere ikke pludselig får en ubehagelig overraskelse, lyder det i en pressemeddelse.