Annonce:

Der har kørt Toyotaer rundt i Danmark i 60 år

Danskerne var de første europæere, der kunne køre rundt i Toyota-modeller. Det hele begyndte i 1963.

Annonce:

Danmark blev i 1963 det første land i Europa, hvor man kunne købe en Toyota. 60 år senere kan Toyota fejre jubilæum med et imponerende eventyr i bagagen, der både har budt på introduktionen af ikoniske bilmodeller, opbygningen af et stærkt netværk af forhandlere.

Da de første knap 200 Toyota Crown De Luxe blev løftet af skibet fra Japan i Københavns Havn en sensommerdag i 1963, var de færreste klar over, at det samtidig var starten på et stort og succesfuldt eventyr.

De driftige herrer og ejere af virksomheden Erla Autoimport, Walther Krohn og Otto Hee, havde set lyset med bilerne fra det eksotiske bilmærke fra Japan, der et par årtier senere havde overhalet alle andre etablerede mærker og blev kåret som Danmarks mest solgte bilmærke.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Indtoget på det danske marked for i dag 60 år siden var samtidig også første gang, at det overhovedet blev muligt at købe en Toyota i Europa.

LÆS OGSÅ: Bilister skider på forbud og ryger i særlig fælde – “Vi fjerner den IKKE”

Og selv om det japanske bilmærke dengang var ukendt for de fleste, blev der alligevel indregistreret 184 Crown i det første års resterende måneder.


Det antal blev mangedoble allerede året efter, hvor der blev solgt knap 1.200 Toyota-biler. Et ganske pænt antal i betragtning af, at Crown hverken var en helt lille eller helt billig bil og blev betragtet som en mini-amerikaner.

Baklys, bundmåtter og el-sprinklerdyser
De første Toyota’er var dyrere end gennemsnittet af datidens biler, da de skulle sejles hele vejen fra Japan og blev pålagt told. Men fordi de var så pålidelige og kom med lækkert ekstraudstyr som baklys, bundmåtter og elektriske sprinklerdyser, blev de hurtigt et hit.

I 1968, fem år efter introduktionen på det danske marked, var Toyotas markedsandel steget til 1,9 procent, og i takt med introduktionen af flere modeller som bl.a. Corolla og Corona styrkede Toyota sin position på det danske marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Da den økonomiske krise for alvor kradsede i 1970’erne og starten af 1980’erne, indskrænkede mange i bilbranchen forretningen for at vente på bedre tider. Men Otto Hee valgte i stedet at skrue endnu mere op.

Det, der begyndte med knap 200 biler på havnen i København i 1963, har i dag udviklet sig til et af de mest populære bilmærker i Danmark.

Samlet set er der trillet små 800.000 Toyota’er ud fra de danske forhandlere. Heraf kører 260.000 stadig rundt på de danske veje.

Responsiv Iframe

 


Bemærk: Artiklen er baseret på en pressemeddelelse. Har du kommentarer til indholdet, bedes du kontakte den pågældende afsender.

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportører, producenter, racerteams eller andre aktører i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også