Rundt omkring i de større byer forsøger politiske flertal lige nu at tvinge bilisterne til at køre meget langsommere. Men der mere hul i hovedet end noget andet, mener kørelærer.
Det er ikke kun i de største danske byer, at politiske flertal vil tvinge bilisterne til at sætte hastigheden ned. I Odense skal bilisterne eksempelvis forbydes at køre over 20 km/t.
Sådan ser det også ud i større byer uden for Danmarks grænser. I London vil borgmesteren forbyde hastigheder for 20 miles i timen – 32 km/t – på ‘halvdelen af alle veje’.
Og i Wales er det allerede blevet forbudt at køre hurtigere end 32 km/t. Men den slags er helt hul i hovedet, mener den engelske kørelærer Stuart Walker.
Til avisen The Sun fortæller kørerlæreren, der i 35 år har lært unge mennesker at køre bil, at de nye fartgrænser skaber mere kaos på vejene.
LÆS OGSÅ: FDM støtter nyt forbud mod tusindvis af biler i Danmark
– Det får søndagsbilisterne ud på vejene. Dem der med vilje køre langsommere, end de egentlig må.
– Sidste mandag var jeg ude at køre med en elev, og her endte vi i stillestående trafik på grund af langsomme bilister, der blokerede vejen.
Ifølge kørelæreren betyder de nye fartgrænser også, at han har færre elever.
– En tur i bil tager simpelthen længere tid, og så har jeg færre elever. Af samme grund er jeg nødt til at hæve mine priser.
– På den måde har det direkte effekt på økonomien, at vi nu ikke må køre hurtigere end 32 km/t.
Desuden mener Stuart Walker, at de nye og lavere fartgrænser har fostret flere vrede bilister. Og det er ikke godt for trafiksikkerheden, mener den erfarne kørelærer.