Det syntetiske benzin er måske slet ikke den klimamæssige redning af forbrændingsmotoren, som flere har udråbt det til.
Syntetisk benzin er måske ikke den helt store co2-frelse, som mange med hang til forbrænding har håbet på.
I hvert fald hævder NGO Transport & Environment i en ny rapport, at det syntetiske brændstof sviner fem gange så meget, som det gør at fylde elbil med strøm.
Ifølge den belgiske NGO vil EU’s velsignelse af biler med forbrændingsmotor, som dog kun kører på syntetisk benzin, betyde, en 5 gange højere udledning af co2.
I hvert fald i forhold til elbilen, når det efter planen i 2035 bliver forbudt at sælge nye diesel- og benzinbiler inden for EU.
LÆS OGSÅ: Nyt forbud rammer bilister: 599 har allerede fået store bøder
– Det er overraskende, at e-fuel-lobbyen i årevis har talt om, hvor rene deres brændstoffer er. Men nu kan de pågældende krav pludselig ikke opfyldes, siger Friederike Piper, der er e-mobilitetsekspert hos Transport & Environment.
Omvendt går flere bilmærker nu i retning af netop det syntetiske brændstof. Tidligere i år fortalte verdens tredjestørste bilkoncern eksempelvis, at 28 millioner biler, man allerede har produceret, uden problemer kan køre på syntetisk benzin. Læs mere om det her.