Der skal noget til for at vende udviklingen, vurderer brancheekspert. Han forstår samtidig godt, at Renault/Dacia skærer ind til benet i Danmark.
Det er ikke ligefrem prangende procenter af de danske bilmarked, Renault og billig-mærket Dacia sidder på.
Af samme grund forstår brancheeksperten René Tønder godt, hvorfor den danske koncern, som mærket for nylig opgav kontrollen med og solgte videre til svenske hænder, skærer ned herhjemme.
– Med en markedsandel på 2,3 procent for personbiler – det er lavere end Mazda – er en markant tilpasning af forhandlernetværket nødvendig, fortæller han til Motor-magasinet.
Udtalelsen kommer oven på, at Renault i Danmark har meddelt, at man skrumper forhandlernettet betragteligt.
LÆS OGSÅ: Skole samarbejdede med politiet om at knalde elever på ulovlige knallerter
De fyrede forhandlere rundt om i landet har allerede fået besked, om at de er uønsket fra 1. maj 2024. De ramte forhandlere har dog fået tilbud om at fortsætte som autoriserede værksteder.
Tilbage i juni meddelte den nye Renault-organisation i Danmark, at samtlige forhandlere ville blive fyret. Og siden er det altså kun nogle af dem, der er blevet tilbudt nye kontrakter.
Med de nye kontrakter vil Renault sikre sig, at man ikke har mere end én forhandler i de små og mellemstore danske byer.