Flere bilmærker får det glatte lag i en undersøgelse, der kortlægger bilmærkes omstilling til elbilsproduktion.
Suzuki har ikke en elbil på programmet endnu. Og det er i den grad faldet den miljøaktivisterne hos Greenpeace for brystet.
I en ny undersøgelse, som kortlægger bilfabrikkers omstilling til elbilsproduktion, langer miljøaktivisterne kraftigt ud efter Suzuki og flere andre, japanske mærker.
Det er i Greenpeace East Asias årlige rankorden af verdens bilmærker, at japanerne falder igennem.
I år falder Suzuki helt igennem på undersøgelsens absolutte sidsteplads, fordi mærket endnu ikke har en elbil i modelprogrammet.
LÆS OGSÅ: Bilister skrider fra Danmarks mest populære bilmærke
Det gør ingen forskel for Greenpeace, at Suzuki sælger hybridbiler. På den måde ‘scorer’ Suzuki bare 3.2 ud af 100 mulige point, som Greenpeace giver bilmærkerne.
– Suzukis elektrificering er nærmest ikke-eksisterende, i en tid hvor alle større bilmærker bemærker sig væk fra biler med forbrændingsmotor, lyder det fra miljøaktivisterne.
Greenpeace nævner ikke, at Suzuki i januar i år præsenterede en elbil, som mærket vil gøre til en del af modelprogrammet i 2024. Flere følger i 2025.
Lige over Suzuki ligger det kinesiske mærke Great Wall. Herefter følger Toyota, Nissan og Honda på aktivisternes liste.
Så synes miljøaktivisterne straks, at det går bedre for tyske Mercedes. Men mærket fra Stuttgart kan, selvom de ligger i toppen af listen, stadig ikke samle mere end 41,1 point. Ud af de 100 altså.
I undersøgelsen opfordrer miljøaktivisterne samtlige bilfabrikker til at droppe forbrændingsmotoren senest i 2028. Altså inden for Europa. Ifølge Greenpeace kan Kina, USA, Sydkorea og Japan kører forbrændingen videre to år længere. Altså til 2030.