Danske bilister er tilsyneladende enige med EU’s øvrige bilister. I hvert fald når det kommer til dieselbilens skæbne.
Den var engang det, alle ville have. Det alle skulle have. Men nu er dieselbilen røget i skammekrogen.
Og det ses på salgstallene. For selvom det danske nybilsalg de første 9 måneder af 2023 har oplevet en fremgang på 14,9 procent, er det ikke dieselbilen der trækker læsset.
Nye benzin- og elbiler har derimod godt fat i de danske bilkøbere. Det viser de seneste tal fra De Danske Bilimportøreres medlemmers salgslister.
Alene i september måned blev dieselbilen overhalet af både benzin- og elbilen, når det kommer til nye indregisteringer.
LÆS OGSÅ: Medie: Audi har allerede trukket sig fra Formel 1
Faktisk er der bare solgt 191 nye dieselbiler til private i september måned. Hvilket er mere end rigelig, til at biltypen udgør den absolutte bundprop på salgslisten.
Over for Finans mener FDM, at det er nye miljøzoner-regler og usikkerheden omkring dem, der er med til at gøre selv helt nye dieselbiler upopulære.