Lige siden bilen blev opfundet, har det været bilistens skyld, hvis noget går galt. Nu vil England give bilfabrikkerne skylden.
Der har været biler på vejene, siden tyskeren Karl Benz i 1886 fik Benz Patent-Motorwagen til at køre.
Lige siden har det været bilistens skyld, hvis noget gik galt. Men den idé vil englænderne gøre op med nu. I hvert fald når det kommer til selvkørende biler som findes her 137 år senere.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Er der teknologi i en bil, som gør det muligt for den i en eller anden grad at køre selv, er Englands regering nu klar til at give bilmærket bag skylden i tilfælde at uheld.
LÆS OGSÅ: Danske bilister er bange – især elbil-ejerne spreder ny tendens
– Når et køretøj kan køre selv, er det bilmærket og ikke bilist, der er ansvarlig for måden bilen kører på, siger den britiske regering ifølge mediet.
Endnu før den britiske regering har loven helt på plads, tager især landets forsikringselskaber godt imod nyheden.
I branchen glæder man sig nemlig over at få noget klarhed på området, når det kommer til selvkørende biler.
Også teknologifirmaer er fortrøstningsfulde i forhold til regeringens udmelding. Til Reuters siger flere firmaer, at de godt tør fortsætte deres udviklingsarbejde af selvkørende teknologi i England, nu hvor ansvaret er placeret.
Selvkørende biler inddeles i fem niveauer. Briterne regner ikke de to første, hvor fartpilot og adaptiv fartpilot er afgørende punkter, for helt selvkørende.
Derfor er det først på niveau 3, som i vid udstrækning, endnu ikke er godkendt på vejene i England, at den nye lov skal gælde.
Tyskland var i øvrigt det første land i verden der godkendte selvkørende teknologi i biler på niveau 3. Det var tilbage i juni 2022.