Det er ikke kun herhjemme, de er populære. På verdens plan vælger hver femte bilist nu en elbil, når der handles ny bil.
De er snart ikke til at sparke sig frem for i trafikken. Elbilerne altså. I 2020 var bare én ud af hvert 25. nye bil helt elektrisk.
Tre år senere er det tal hver femte. Det er især kineserne der puster til den udvikling. Faktisk bliver 6 ud af 10 nye elbiler i dag solgt til kineserne.
På vores bredegrader vil EU i øvrigt undersøge, om den kinesiske stat ulovligt støtter den del af landets bilindustri som bygger elbiler.
En ulovlig støtte som EU-kommissionens formand Ursula von Der Leyen i øvrigt ikke er i tvivl, om presser prisen kunstigt ned i Europa.
LÆS OGSÅ: Kinamærke nedjusterer markant – kan ikke bygge 80.000 biler
Men tilbage til salgstallene. For det går godt. Ifølge den seneste opgørelse fra Det Internationale Energiagentur (IEA) vil der bare i år blive solgt 14 millioner elbiler på global plan.
Det skriver Politiken.
Samtidig med tallene fra IEA er prisen på elbiler faldet, fordi prisen på råmaterialerne til batterierne er blevet billigere.
Fra Volkswagen lyder meldingen dog, at vi ikke skal forvente, at super-billige elbiler er lige rundt om hjørnet.
Faktisk, siger vicedirektøren for Volkswagens nordamerikanske importør, at der går enndu tre til fire år, før mærket overhovedet er i stand til at bygge en billig elbil.
Eller i hvert fald presse prisen ned i nærheden af der, hvor flere af konkurrenterne allerede er. Læs mere om det her.