De arbejder sådan set allerede sammen om forbrændingsmotorer. Men nu tyder meget på, at Geely vil have fat i Renault-mærket Alpine.
Den kinesiske bilkoncern ejer allerede hele Volvo, Polestar og Lotus, mens man har fingrene i store dele af Mercedes og Aston Martin.
Men kineserne har tilsyneladende økonomi til mere. For Geely er nemlig interesseret i meget mere end blot at arbejde sammen med Renault om nye forbrændingsmotorer.
Kineserne vil have kontrollen med franskmændenes premiummærke, Alpine, der har brugt seks år på kun at have én bil på programmet.
A110 sælger dog slet ikke i det tempo Renault/Alpine havde håbet på. Og på flere markeder som eksempelvis det danske kan bilen slet ikke købes.
LÆS OGSÅ: Kendis kræves fængslet for vanvidskørsel – staten vil have hans Audi til 1,2 millioner kr.
De næste seks år bliver dog markant anderledes hos Alpine. Ikke bare skal der flere modeller i programmet, herunder en crossover, SUV og hot hatch, mærket skrotter også helt forbrændingsmotoren.
Men den slags planer kræver penge. Penge som Renault tilsyneladende ikke selv har. Derfor overvejer mærket nu flere investortilbud. Et af dem kommer fra Geely.
Til finansmediet Bloomberg fortæller Alpines administerende direktør Philippe Krief, at mærket ikke begynder at lede efter investorkapital før engang i slutningen af 2024 eller tidligt i 2025.
Samtidig er buddet fra Geely dog allerede et af dem, Alpine overvejer seriøst. Bliver Alpine kinesisk, vil det potientielt kunne genstarte et samarbejde med Lotus. Noget Alpine ellers trak sig fra tidligere i år. Læs mere om det her.
Hvor meget Geely vil give for Alpine, og i givet fald hvor meget kineserne vil have, er ikke kommet frem.
Den franske regering, som ejer 15 procent af hele Renault, vil dog utvivlsomt følge eventuelle forhandlinger om en overtagelse meget tæt.