Helt nye tal fra Skatteministeriet viser, at selvom man hiver mere moms ind på dyrere elbiler, styrtdykker indtægterne fra stadig lavere registreringsafgift.
Det er ikke helt uden grund, at et politisk flertal allerede fra næste år skruer på elbilers registreringsafgift. Statskassen bløder nemlig milliarder af kroner i indtægter fra den ellers absurd høje afgift.
I 2018 betalte danskerne 21,8 milliarder kroner i registreringsafgift på nye biler. Det gør de slet ikke længere.
Sidste år kom der ‘kun’ 11,5 milliarder kroner ind i registreringsafgift på nye biler. Og det ser ud til at blive endnu mindre i år.
Det skriver Motor-magasinet.
LÆS OGSÅ: Blev du også stoppet her? Politiet gik efter ‘ulovlige ændringer’ på biler
I det første halvår af 2023, som er opgjort, er der nemlig havnet endnu færre registreringsafgifts-kroner i statskassen sammenlignet med samme periode i 2022.
– Bilaftalen fra 2020 har været godt for miljøet, men dårligt for statskassen, lyder vurderingen fra Jacob Skjærris, der er ansat i konsulenthuset Saku, over for mediet.
Skjærris mener også, at hullet i statskassen kommer bag på politikerne. Derfor skal det også lukkes, hvis staten vil opretholde den høje indtjening på biler i fremtiden.
Det kan, siger Jacob Skjærris, eksempelvis gøres ved at lægge højere, periodiske afgift på elbiler.
De højere afgifter er dog allerede på vej. Aftalen fra december 2020 betyder nemlig, at de periodiske afgifter hæves helt frem mod 2026. Læs mere om hvordan og hvor meget her.