Hvis man regner importen af næste nye biler med i antallet af indregisterede biler herhjemme overhaler elbilen nu også benzinbilen.
Vi nåede ikke ud af 2023, før elbilen sælger bedre end benzinbilen herhjemme. I hvert fald hvis man regner importen af næsten nye elbiler fra Tyskland med også.
I november blev der solgt 7.223 nye elbiler i Danmark. Det svarer til 44 procent af det samlede antal ‘nye’ biler på de danske veje.
Hos brancheforeningen De Danske Bilimportører regner man med, at 2024 bliver året, hvor danskerne selv uden importbilerne foretrækker elbilerne.
Når elbilerne ikke helt har skubbet fossilerne af de danske veje endnu, skyldes det afgiftsniveauet og elbilernes pris i sig selv.
LÆS OGSÅ: Formel 1-kører: “Formel E er som at knalde en sexdukke”
Elbilerne er trods statslige tilskud stadig meget dyre. Men i Tyskland hjælper det lidt på det. Også for danskerne. Tyskerne kan nemlig fået et kontant tilskud ved køb af en ny elbil. De skal bare beholde den i ét år.
Herefter kan bilen eksporteres uden at tilskuddet skal betales tilbage. Og det smitter af på de danske veje, hvor hver fjerde elbil i november måned var kommet til landet på den måde.
Det tyske tilskud bliver dog på ingen måde ved. Faktisk blev rabatten allerede udfaset sidste år. Læs mere om det her.