Rivalerne Chevrolet Camaro og Dodge Challenger er allerede dødsdømte. Nu følger Ford Mustang efter, skriver medie.
Den seneste Ford Mustang dukkede op i forbindelse med Detroit Auto Show i september 2022. Men allerede nu kan bilmærkes ledelse have besluttet sig for at tage livet af modellen.
Et facelift er det ikke engang blevet til. Ikke endnu i hvert fald. Men fra Muscle Cars and Trucks lyder det nu, at Ford allerede har en udfasningsplan klar.
Modsat rivalerne Dodge Challenger/Charger og Chevrolet Camaro, som forsvinder enten i år eller næste år, får Mustangen dog lidt længere snor.
Først i 2028 er det slut med modellen. Amerikanske medier skriver, at det falder sammen med udløbet på den nuværende aftale, som Ford har med fagforeningen United Auto Workers.
LÆS OGSÅ: Nu skal bilisterne vænne sig til nyt forbud i trafikken
Og det er slet ikke sikkert, at modellen overlever efter 2028. Men det forlyder rundt omkring, at Ford flytter modellen over på den kommende GE2.2-platform.
En platform som også den næste Mustang Mach-E skal bygges på. Og hvis der er hold i det, betyder det én ting. Mustangens dage som fossilbil er talte.
På den anden side er det ikke længe siden, at vi her på Boosted kunne fortælle, at et mærke som Dodge muligvis har fortrudt.
I hvert fald tyder billeder, der er sluppet ud fra fabrikshallerne på, at mærket genopliver Charger/Challenger-modellerne med en ‘både og’-løsning. Altså så modellerne både findes som rene elbiler og en form for hybridløsning.
Lige så meget tyder dog på, at Dodge holder ord, og at V8-motoren rent faktisk er fortid. I stedet vil man benytte sig af Stellantis’ nyudviklede rækkesekser, kaldet ‘Hurricane’.
Går Ford samme vej, har mærket allerede mindst én V6-motor på hylderne. Det er bare ikke en motor, den seneste Mustang fås med. Her står valget mellem en 2,3-liters firedørs eller to V8-motorer. En på 5 liter og en anden på 5,2 liter.