Annonce:

Her ender 9 ud 10 biler i Danmark

Hele 9 ud af 10 biler skal en tur på værksted. I hvert fald hvis de har kørt på leasingkontrakter og nu skal videre i systemet, siger synskæde.

Annonce:

Hele 9 ud af 10 leasingbiler på de danske veje giver bilisterne ubehagelige overraskelser, når leasingperioden udløber.

Faktisk er det blot 13 procent af alle leasingbiler, der kører ud af leasingkontrakten helt uden fejl. Derfor risikerer bilisterne, som leaser, også at stå med ubehagelige efterregninger.

Det skriver bilsynskæden Applus i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Mange af de leasingbiler, vi modtager, har synlige fejl og mangler. Hvis der er ridser, stenslag eller andet, som ikke kan fjernes ved almindelig polering, vil delen typisk skulle omlakeres.

LÆS OGSÅ: Berømt fælgfirma reddet fra konkurs for fjerde gang

– En omlakering af f.eks. motorhjelmen eller en dør koster typisk 3.000-5.000 kr, og hvis der er flere af denne slags skader, løber det hurtigt op. Det kommer bag på leasingbilisterne, siger teknisk chef hos Applus Bilsyn, John Gantzhorn.


Hos synskæden lever man desuden af at gennemgå leasingbiler for fejl og mangler, når bilerne skal returneres til leasingselskaberne.

Og eftersom antallet af leasingbiler herhjemme kun stiger, sniger problemet sig også ind på flere og flere bilister.

Ifølge Bilstatistik.dk steg det samlede antal private og erhvervsleasede biler fra 200.401 i 2020 til 217.847 i 2023. En stigning på knap 10 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hos de fleste leasingselskaber skriver kunderne under på, at de skal returnere bilen i ny eller ‘næsten ny’ stand. Og det er den lille detalje, der ender med at overraske mange af dem.

– Det betyder, at bilen hverken må være beskidt, have buler eller sågar ridser i lakken, som ikke kan poleres væk. Mange leasingbilister bliver overraskede i tilfælde, hvor skaderne løber op i et pænt tocifret beløb, forklarer John Gantzhorn.

Den tekniske chef er derfor også klar med et godt, gammeldags råd til bilister i leasingbiler. I sidste ende betaler det sig nemlig at passe og pleje leasingbilen løbende.

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også