De kommende år er det ikke kun elbiler, der skal holde Audi oven vande. Det skal både plugin-hybrider og rene forbrændingsmotorer også.
I lighed med en række andre bilmærker ruller Audi nu sine planer om et modelprogram domineret af elbiler tilbage. Tyskerne trækker nu i håndbremsen, fordi der ganske enkelt ikke er nok købere til de mange elbiler, mærket troede, der skulle bygges.
Nu siger Audis administrerende direktør, Gernot Dollner, at mærket vil forsøge at holde humøret oppe ude hos forhandlerne ved at blande fossilbiler med plugin-hybrider og elbiler.
De seneste år har Audi ellers fortalt vidt og bredt om, at man ville rulle 20 nye elbiler ud på vejene i 2026. Halvdelen af dem skal være elbiler.
Men nu lyder det altså fra topchefen, at rækkefølgen af bilerne stadig er ‘fleksibel’.
LÆS OGSÅ: Fans er rystet over nyt navn til Formel 1-hold
– Vi har kigget på det. Og i sidste ende har vi besluttet at brede os for ikke at oversvømme vores ansatte og forhandlerne, siger Dollner til finansmediet Bloomberg.
Gernot Dollner, der den 1. september i år satte sig for bordenden hos Audi, har da også noget af en opgave foran sig. Bilmærket mister stadig mere terræn til konkurrenterne.
Særligt på et vigtigt marked som det kinesiske, hvor landets egne mærker æder mere og mere af det, der før var Audis andele.