En række bilforhandlere har længe klaget over alt for høje – og frem for alt for dyre – krav for at kunne blive forhandler af Fords elbiler. Nu er det hele endt i et søgsmål.
Det er ikke lige sådan at blive Ford-forhandler i USA. I hvert fald hvis man som forhandler også vil sælge elbiler.
Det skal hver enkelt bilforhandler nemlig certificeres til, mener Ford. Og det koster. Faktisk koster det så meget, at en række Ford-forhandlere i tre amerikanske stater – Arkansas, New York og Illinois – nu sagsøger mærket.
Forhandlerne mener bl.a., at programmet, der som minimum koster 500.000 dollar svarende til 3,4 millioner kroner at være med i, er for dyrt, for besværligt og gør for ondt på forhandlernes del af profitten på hver enkelt bil.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Audi fortyder – holder alligevel fast i forbrændingsmotoren
Det er ikke første gang, forhandlerne kritiserer Fords måde at sælge elbiler på i USA. Tilbage i slutningen af november meddelte 400 af mærkets forhandlere, at de trak sig fra certificeringen.
I det hele taget er det kun gået tilbage for Fords elbilsprogram, siden man i 2022 præsenterede det for forhandlere.
I første omgang tilmeldte 2.000 forhandlere sig. Men siden er der kun blevet færre. Og nu er der så få tilbage, at Ford muligvis har lugtet lunten. I hvert fald begynder mærket nu at slække på kravene til forhandlere, som vil sælge elbiler.
Blandt andet kræver Ford ikke længere, at forhandlerne opstiller nær så mange ladestandere. Ligesom den obligatoriske træning, forhandlerne skal igennem, falder i pris. Faktisk til det halve. Lige nu koster det omkring 40.000 dollar svarende til 273.000 kr.