Det kan skabe farlige situationer i trafikken. Alligevel svarer hver tredje bilist, når de bliver spurgt, at de sjældent eller aldrig bruger tågelyset.
Det er ikke for sjov, at bilmærkerne udstyrer biler med tågelygter. Heller ikke selvom det faktisk ikke er lovpligtigt udstyr.
Brugen af tågelygter kan markant højne sikkerheden i situationer med lav sigtbarhed. Alligevel er det så som så med danskernes brug af tågelygterne.
– Mange kunne faktisk blive bedre til at anvende tågelygter. Det har stor betydning for både din egen og andres sikkerhed at forstå, hvordan det fungerer, når tæt tåge pludselig opstår, siger Jesper Hemmingsen, der er chefkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse.
En undersøgelse foretaget af YouGov for energiselskabet OK er med til at bekræfte en kedelig tendens blandt de danske bilister.
LÆS OGSÅ: Bilmærke beordrede forhandlere til at svindle
I undersøgelsen svarer seks procent, at de ’aldrig’ benytter tågelygter, når der er dårlig sigtbarhed, mens 27 procent svarer, at de ’sjældent’ benytter dem. Groft sagt; næsten hver tredje bilist glemmer mere eller mindre tågelygten.
Jesper Hemmingsen og Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at man bruger 10 minutter på at få helt styr på lygterne hjemme i indkørslen.
Hvornår tågelygter skal bruges, og hvor de ikke skal, er da også noget, bilisterne bør sætte sig grundigt ind i. Ikke mindst fordi forkert brug af tågelyset kan koste en bøde på 1.000 kr.
En tommelfingerregel er, at hvis sigtbarheden kun rækker til næste markeringspæl på vejen, det vil sige 100 meter og derunder, så bliver tågen kategoriseret som tæt, og så bør du tænde tågelygterne.
Omvendt bør bilisterne, lige så snart sigtbarheden er til det, slukke tågelyset igen. Tågelys er nemlig meget kraftigt, og det kan, når det bruges forkert, være yderst generende for både bagvedkørende og de modkørende i trafikken.