Den danske chef er allerede stoppet og organisationen er reduceret med 10 ansatte. Det kinesiske bilmærke Nio lider i Danmark.
De er ikke kommet godt fra start. Nio håbede ellers at komme flyvende fra start, da det kinesiske mærke i oktober 2022 landede i Danmark.
Sådan er det dog langt fra gået. Og nu tager man konsekvensen af et manglende gennembrud blandt danske bilister.
10 mænd er blevet fyret, og den danske chef er rykket videre til en anden stilling. Samtidig lægges Nio i Danmark ind under en ledelse i Sverige.
Det skriver Motor-magasinet.
LÆS OGSÅ: Haas indrømmer: “Vi vil have nye kørere”
Over for mediet kalder Nios øverst ansvarlige i Danmark fyringerne for ‘nødvendige’ tilpasninger.
Danmark er dog ikke det eneste land, hvori Nio svinger sparekniven. Nio skal også spare penge i Sverige og Norge. Nio kan dog trøste sig ved, at mærket fornylig har sikret sig en kapitalindsprøjtning svarende til 15 milliarder danske kroner.
Nio er blot det seneste i en lang række bilmærker, der er på slankekur i Danmark. Det hele begyndte at rulle, da Renault i Danmark blev solgt fra af det franske moderselskab.
Noget, der også er gået ud over billigmærket Dacia. Senere fyrede et relativt ukendt mærke som Seat 9 forhandlere herhjemme.
Og i denne uge kom det frem, at endnu et mærke har fyret alle sine forhandlere i Danmark med to års varsel. Direktøren vil ikke garantere, at alle forhandlere får nye kontrakter. Læs mere her.
Nyheden om de mange fyringer hos Nio i Danmark kommer blot få dage efter, at mærkets øverste direktør kunne fortælle, at mærket har planer om at lancere et billigmærke i Europa. Læs mere om det her.