Tilbagekaldelsen er den største af sin slags i år. Der er risiko for, at 2,6 millioner Hondaer kører rundt med forkerte brændstofpumper.
Hondas seneste tilbagekaldelse er så massiv, at mærket er nødt til at tage det hele i etaper. Ellers frygter japanerne, at man løber tør for reservedele.
Der er da også nok problemer at løse, omend de ligner hinanden. Torsdag i denne uge tilbagekaldte Honda nemlig hele 2,6 millioner biler, fordi man frygter, at de kan være udstyret med brændstofpumper, der ikke passer i formen.
Fejlen kan betyde, at dele af brændstofpumperne knækker af, og i sidste ende er der fare for, at hele mekanismen stopper med at virke.
Ifølge Honda er ingen bilister endnu kommet til skade på grund af fejlen, ligesom man ikke har registreret nogle færdselsuheld på grund af de defekte brændstofpumper.
LÆS OGSÅ: Sælger næsten 0 biler i Danmark – nu fyres hver tredje
Alligevel tager japanerne ingen chancer. Tilbagekaldelsen er dog så omfattende, at Honda allerede nu kan sige, at man ikke har brændstofpumper nok til at udbedre fejlen på alle biler i ét hug.
Af samme grund får ejerne af de ramte biler lidt efter lidt besked, om at det nu er deres tur. De første Honda-ejere får besked i begyndelsen af februar.
Herefter vil de resterende tilbagekaldelser tikke ind løbende, efterhånden som Honda kan få produceret de korrekte brændstofpumper.
Til Motor1 fortæller en Honda-talsmand, at det typisk vil tage mærkets mekanikere mellem to og tre timer at udskifte én brændstofpumpe.
– Vi er endnu ikke så langt i processen, at vi kan sige noget om tidshorisonten for alle ramte modeller. Men vi arbejder på at øge forsyningerne (af brændstofpumper, red.) så hurtigt som muligt.
Alle de ramte Honda- og Acura-modeller er bygget mellem 2017 og 2020. Det er bl.a. Honda-modeller som Accord, Civic og Fit (der i Danmark hedder Jazz, red.) der kører rundt med de problematiske brændstofpumper.