Annonce:

Disse fejl dumper oftest danskernes biler i synshallen

Synsvirksomheden Applus har kortlagt, hvilke fejl der oftest sender biler til omsyn. Både når det kommer til de nyere, lidt ældre og helt gamle biler.

Annonce:

Et omsyn er ikke nødvendigvis nogen katastrofe. Men det betyder, at der skal fikses noget, før bilen i myndighedernes øjne er i forsvarlig stand.

Nu har synsvirksomheden Applus, der i sin tid overtog Statens Bilinspektion, da markedet for bilsyn blev privatiseret i 2005, set på sagerne.

I hvert fald hvilke fejl der oftest betyder, at danskernes biler skal til omsyn. Oplysningerne er indsamlet i december sidste år og baserer sig på 115.000 bilsyn af biler der er alt fra 4 over 8 til 12 år gamle ved det periodiske syn.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver synsvirksomheden i en pressemeddelse.

LÆS OGSÅ: Det er i orden at fyre ansatte for at bruge firmabil

Ikke overraskende dukker der flere fejl op, desto ældre bilen er, når den triller ind i synshallen. Faktisk er antallet af fejl næsten 8 gange højere på en 12 år gammel bil sammenlignet med biler der skal synes for første gang nogensinde.


– Vores data viser klart, at ejere af otte år gamle biler står over for tre gange så mange fejl som dem med fire år gamle biler.

– Når vi når til 12 år, er fejlraten næsten otte gange højere sammenlignet med fireårige køretøjer, siger teknisk chef John Gantzhorn.

På de fire år gamle biler, som ejerne altså triller til syn med for første gang, er det oftest lygterne, den på den ene eller anden måde er gal med i synhallen.

Her fandt Applus 1.154 fejl. Det svarer til en fejlprocent på 2,3. Herefter er det ting som aksler, hjul og pæren til at lyse den bagerste nummerplade op der gør vrøvl.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Når bilen er otte år gammel, vender billedet en smule. Her er det lyset til den bagerste nummerplade, Applus ser mest af. Eller rettere ikke ser. I 1.246 tilfælde konstaterede en synsmand denne fejl. Det svarer til en fejlprocent på 3,0.

På 12 år gamle biler er fejlprocenten ikke overraskende absolut største. Her var der i 6,1 procent af tilfældene – eller 1.436 gange – fejl på belysningen. Men også bilens undervogn begynder i den alder for alvor at give anmærkninger i synshallen.

I 5,5 procent af tilfældene – eller 1.284 gange – fandt Applus’ synsmænd disse fejl på de ældste biler i undersøgelsen.

Responsiv Iframe

– Dette er en tydelig indikation på, at det kan være en udfordrende opgave for bilejere at bevare bilens tilstand, forklarer John Gantzhorn.

Der er dog nogle simple råd, bilisterne med fordel kan følge. På den måde holdes bilen bedst muligt.

Sørg for at bilen holder sig tør hen over vinteren, da det reducerer risikoen for rust. Tjek løbende op på olie og væsker, så bilen fastholder sit funktionsniveau, lyder det.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også