Som et af de eneste bilmærker herhjemme lader Tesla dele af sin garantiordning bortfalde, hvis en bil er rustbeskyttet.
Biler ruster. Også de helt nye af dem. Der er dog forskel på, hvor godt de er rustbeskyttet fra fabrikken.
Sådan har det i øvrigt altid været med biler. Men mange danskere bliver alligevel overrasket, når de sætter sig bag rattet af Danmarks mest populære bil.
For selvom nye Model Y’er på det nærmeste fløj ud på de danske veje sidste år – og det i øvrigt i et tempo der smadrede en 37 år gammel Opel-rekord – kommer visse af Teslas regler alligevel bag på mange danskere.
Som et af de få mærker herhjemme lader Tesla nemlig garantien mod gennemtærring af rust bortfalde i en bil, lige så snart den er rustbeskyttet.
LÆS OGSÅ: Bilmærke overvejer at vende tilbage til Europa
Det skriver FDM.
På en liste over de mest populære bilmærker i Danmark anfører interesseorganisationen, at det kun er Tesla der benytter sig af det ‘smuthul’ i garantisager.
De andre bilmærker har også ‘minusser’, som FDM anfører, men ingen altså i samme kategori som Tesla. End ikke billigmærket Dacia snor sig uden om garanti-spørgsmål på den måde.
I kommentarsporet til en artikel, Jyllands-Posten for nylig har udgivet om emnet, er overraskelsen da også stor.
Andre forsøger med lidt humor. “Troede Teslaer var bygget af plastik”, skriver Jan H. Han suppleres af René B. “Jamen bliver bilen ikke mere ‘bæredygtig’, når den er bundbehandlet? Så falder batteriet ikke ud gennem bunden!