Den nye platform, som Stellantis foreløbig vil bygge 8 nye elbiler på, er i alt sin enkelthed alsidig.
Verdens fjerdestørste bilkoncern Stellantis siger godt nok, at STLA Large Platform er lavet specifikt til elbiler.
Men platformen er ikke mere specifik, end at der også kan bygges både diesel- og benzinbiler på den.
Det oplyser bilkoncernen i en pressemeddelelse.
Med den nye STLA-struktur er det meningen, at Stellantis-mærkerne – der tæller alt fra Peugeot til Jeep – skal kunne bygge alt fra sedaner over stationcars til SUV’er og crossovers.
LÆS OGSÅ: Over 1.000 danske bilister ramt af uhyggeligt tyveri
Jeep og Dodge bliver i øvrigt de første mærker, der bruger platformen, før den spreder sig til resten af koncernens mærker.
Når det kommer til elbiler, lover Stellantis en rækkevidde op til 800 kilometer og en 0 til 100 km/t-tid så langt ned som ‘omkring de 2 sekunder’.
Selve batteripakkerne vil svinge i størrelser fra 85 til 118 kWh. Mens lade-teknologien vil være op til 400 volt fra begyndelsen. Senere vil det blive muligt med 800 volt som blandt andre Porsche allerede benytter sig af.
Men det skal altså også være muligt at bygge diesel, benzin og hybridbiler på den samme teknik. I det hele taget falder den nye platform helt i hak med en skelsættende udmelding fra Stellantis-toppen.
Tilbage i november 2023 sagde koncernens øverste direktør, Carlos Tavares, at Stellantis er klar til at skifte mening om elbiler.
Især hvis både den politiske stemning og den samme blandt den øvrige befolkning vender sig imod netop elbilerne. Læs mere om det her.