Tungen skal holdes lige i munden. Men der er alvorligt mange penge at hente, hvis man som elbil-ejer lige tรฆnker sig lidt om, viser ny kortlรฆgning.
Ligesom med antallet af elbiler er der i dagens Danmark mange ladelรธsninger at vรฆlge imellem. Nogle vil endda sige for mange.
Faktisk er der sรฅ mange, at Konkurrencerรฅdet sidste รฅr foreslog at forbyde et ellers uhyre populรฆrt valg af ladelรธsning blandt elbil-ejere. Lรฆs mere om det her.
Og nu viser en ny kortlรฆgning, som B.T. stรฅr bag, at forslaget om forbuddet mรฅske ikke er helt sรฅ hovedlรธst, som det i fรธrste omgang kan lyde.
Danskere i elbiler risikerer nemlig en alvorlig รธkonomisk lussing pรฅ markedet for ladelรธsninger. B.T.’s kortlรฆgning viser, at der er over 10.000 kroner til forskel pรฅ den dyreste og billigste ladelรธsning.
LรS OGSร : Bilbranchen frygter at elbiler dรธr ud i Danmark
Og det allerede det fรธrste รฅr med elbil. Desuden viser kortlรฆgningen, at priserne varierer enormt, afhรฆngigt af om elbil-ejerne ejer eller lejer deres ladeboks derhjemme.
Til avisen siger Daniel Andersen fra elbil.dk, at markedet kan vรฆre virkelig svรฆrt at gennemskue og sรฆtte sig ind i som forbruger.
Dermed lรฆgger han sig pรฅ linje med Konkurrencerรฅdet, der sidste รฅr netop slog pรฅ et svรฆrt gennemskueligt marked som รฅrsag til รธnsket om et forbud.
At det kan vรฆre svรฆrt at vรฆlge ladelรธsning, fritager dog ikke elbil-ejerne for almindelig sund fornuft. Det samme gรฆlder selve elbilens pris.
For selvom elbilerne lige nu rasler ned i pris, og nogle bilmรฆrker for alvor mรฆrker konsekvensen af det, er det meningen, at der skal fuld afgift pรฅ elbiler herhjemme.
En stigning i afgiften skulle sรฅdan set allerede have gjort biltypen dyrere. Men det er blevet udsat. Helt fri af afgiftsstigninger er bil-ejerne dog ikke. Hverken i รฅr eller nรฆste รฅr. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: