Den dårlige nyhed er, at elbilerne slider hårdere og dermed hurtigere på dækkene. Den gode nyhed er, at bilisterne selv kan gøre noget ved det.
Udgifter til elbilers dæk kan være op mod 100 procent højere end dæk til tilsvarende fossilbiler, mener dækproducenten Michelin.
Hvad værre er, slider elbilerne hårdere og dermed hurtigere på dækkene. Det mener konkurrenten Bridgestone.
Noget der kommer bag på mange danske bilister. Især blandt førstegangskøbere er elbilens større dækslid kilde til en økonomisk overraskelse af den mere ubehagelige slags.
Men der er flere årsager til, at en elbil spiser dækkene hurtigere. Her spiller ejernes opførsel bag rattet også ind.
Det skriver dækproducenten Bridgestone i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Forlanger forbud – 283.000 af bilerne kører rundt i Danmark
Helt konkret peger dækproducenten på tre årsager til, at folk i elbiler kommer hurtigere gennem et sæt dæk end andre bilister. Det handler om regenerering, vægt og moment.
– Når elbilen bremser, regenererer den energi, dvs. at den fører strøm tilbage til batteriet. Allerede i det øjeblik, du bare slipper speederen på en elbil, bremser den, og det får en effekt på dækkene,.
På grund af batterierne er elbiler flere hundrede kilo tungere end benzin- og dieselbiler. Det giver i sig selv et ekstra slid. Desuden er der ofte mere moment i en elbil.
– Med elbilernes høje moment fra stilstand bliver accelerationerne kraftigere, og sliddet på dækkene større, forklarer Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.
Den gode nyhed er, at elbil-ejerne selv kan gøre noget. Omend ikke for at komme det større dækslid helt til livs så i hvert fald mindske det. Rådet gælder dog for alle bilejere.
Hårdere accelerationer slider dækkene hurtigere. Sæt derfor i gang med en jævn acceleration, lyder rådet fra Bridgestone. Tjek i øvrigt jævnligt dæktrykket. Hellere at trykket ligger på maksimum end at der er for lidt luft i dækkene.