Det var ikke uden grund, at Günther Steiner røg ud af Haas-garagen først på året. Nu kommer den tidligere teamchef med sit eget bud på hvorfor.
Günther Steiner var synonym med Haas F1, lige indtil han med øjeblikkelig virkning ikke var det mere efter en fyring i januar.
Der er dog forskellige meninger om hvorfor. Og nu tager den tidligere teamchef bladet fra munden og kommer med sin egen udlægning.
I et nyt interview med det tyske mediet Auto Motor und Sport gør Günther Steiner det klart, at fyringen ifølge ham bunder i uenigheder på ledelsesplan. Mere specifikt mellem ham og holdets ejer Gene Haas.
De to chefer ville nemlig i hver deres retning med Haas. Men den ene har altså lidt mere at skulle have sagt end den anden.
LÆS OGSÅ: Kostede 150 millioner kroner – nu må politiet ikke køre i dem
– Jeg ville investere i teamet – det ville han (Gene Haas, red.) ikke. Vi havde ganske enkelt forskellige syn på, hvordan tingene skulle fungere fremover, siger Steiner.
Steiner mener i øvrigt, at man ikke kan drive et Formel 1-hold på samme måde, som det var muligt i 2016, da Haas kørte deres første sæson.
Günther Steiner mener, at Haas F1 havde brug for investeringer på mellem 100 og 150 millioner dollar. Noget, der ville have bragt holdet op i et gear, hvor man ville kunne beskæftige omkring 600 ansatte og have egne produktionsfaciliteter.
I stedet holder Haas fast i, at man køber så meget som muligt af motorleverandøren Ferrari. Hvilket også betyder, at Haas har faciliteter i flere lande – England, Italien og hovedkvarteret i USA.
Men det er i 2024 ikke en holdbar og bæredygtig løsning, mener Steiner. Og da slet ikke hvis Haas skal være konkurrencedygtige.
– Budgetloftet har fuldstændigt ændret Formel 1. Gamle strukturer fungerer ikke længere. McLaren, Williams, AlphaTauri har gennem de seneste to år investeret i infrastruktur.
– Så de har mere budget til den operationelle del af forretningen. Hvis du ikke følger trop, kan man ikke forvente at kunne følge med.
– Du er nødt til at opgradere infrastrukturen for at spare penge på de operationelle udgifter. Hvert stykke software, eksempelvis, sparer penge på personalesiden.
– Hver ny maskine hjælper dig med at producere billigere. Og så har du penge tilovers til at udvikle bilen.
Haas er dog ikke det eneste Formel 1-hold, der kan ende med at have en ny teamchef ved det første løb i 2024. Det der i øvrigt skal køres i Bahrain til marts. Læs mere om det her.