Annonce:

Günther Steiner giver overraskende melding efter fyring

Det var ikke uden grund, at Günther Steiner røg ud af Haas-garagen først på året. Nu kommer den tidligere teamchef med sit eget bud på hvorfor.

Annonce:

Günther Steiner var synonym med Haas F1, lige indtil han med øjeblikkelig virkning ikke var det mere efter en fyring i januar.

Der er dog forskellige meninger om hvorfor. Og nu tager den tidligere teamchef bladet fra munden og kommer med sin egen udlægning.

I et nyt interview med det tyske mediet Auto Motor und Sport gør Günther Steiner det klart, at fyringen ifølge ham bunder i uenigheder på ledelsesplan. Mere specifikt mellem ham og holdets ejer Gene Haas.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

De to chefer ville nemlig i hver deres retning med Haas. Men den ene har altså lidt mere at skulle have sagt end den anden.

LÆS OGSÅ: Kostede 150 millioner kroner – nu må politiet ikke køre i dem

– Jeg ville investere i teamet – det ville han (Gene Haas, red.) ikke. Vi havde ganske enkelt forskellige syn på, hvordan tingene skulle fungere fremover, siger Steiner.


Steiner mener i øvrigt, at man ikke kan drive et Formel 1-hold på samme måde, som det var muligt i 2016, da Haas kørte deres første sæson.

Günther Steiner mener, at Haas F1 havde brug for investeringer på mellem 100 og 150 millioner dollar. Noget, der ville have bragt holdet op i et gear, hvor man ville kunne beskæftige omkring 600 ansatte og have egne produktionsfaciliteter.

I stedet holder Haas fast i, at man køber så meget som muligt af motorleverandøren Ferrari. Hvilket også betyder, at Haas har faciliteter i flere lande – England, Italien og hovedkvarteret i USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men det er i 2024 ikke en holdbar og bæredygtig løsning, mener Steiner. Og da slet ikke hvis Haas skal være konkurrencedygtige.

– Budgetloftet har fuldstændigt ændret Formel 1. Gamle strukturer fungerer ikke længere. McLaren, Williams, AlphaTauri har gennem de seneste to år investeret i infrastruktur.

– Så de har mere budget til den operationelle del af forretningen. Hvis du ikke følger trop, kan man ikke forvente at kunne følge med.

Responsiv Iframe

– Du er nødt til at opgradere infrastrukturen for at spare penge på de operationelle udgifter. Hvert stykke software, eksempelvis, sparer penge på personalesiden.

– Hver ny maskine hjælper dig med at producere billigere. Og så har du penge tilovers til at udvikle bilen.

Haas er dog ikke det eneste Formel 1-hold, der kan ende med at have en ny teamchef ved det første løb i 2024. Det der i øvrigt skal køres i Bahrain til marts. Læs mere om det her.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også