Jaguar og Land Rover træder nu på bremsen, når det kommer til elbiler. I stedet flyttes fokus til hybriderne.
JRL-gruppen – eller Jaguar Land Rover – bremser nu sin egen strategi. I hvert fald når det kommer til elbiler.
I 2021 lød det, at de indisk-ejede britiske mærker ville have mindst 8 elbiler på vejene i 2026. Det trak JRL dog i land, da man fremlagde sit årsregnskab.
JRL-gruppens administrerende direktør, Adrian Mardell, fortæller nu medierne, at planerne om elbiler reduceres både i antal og i tid. I hvert fald går det ‘lidt langsommere’ med elbilerne.
– Vi kører en smule langsommere, end vi sagde for tre år siden.
LÆS OGSÅ: Sagsøger Jaguar for brændende elbil – nu er den forsvundet
– Men vi gør det for at sikre, at vi har de bedst mulige og bedst udviklede biler på gaden, siger direktøren til Autonews Europe.
Adrian Mardell understreger i samme interview, at det stadig er planen, at bilmærkerne, han har ansvaret for, kun skal bygge elbiler. Men han indrømmer, at interessen for dem er aftagende.
Af samme grund vil både Jaguar og Land Rover nu flytte fokus til hybridbilerne. De skal spille en større rolle, indtil elbilerne er klar, lyder det.
– Vi ser, at andre bilmærker taber pusten lidt, når det kommer til elbiler. Omvendt har efterspørgslen på hybrider været overraskende.
– Derfor arbejder vi hårdt på at få flere hybridbiler på markedet, lyder det fra Adrian Mardell.
JRL oplevede sidste år en fremgang på 68 procent i hybridsalget. Det svarer til 45.224 nye biler. Koncernen går efter, at kunderne i 60 procent af tilfældene køber nye hybridbiler i 2030, før de kun vil have elbiler i 2036.