Der er meget høje – også for høje – forskelle på de egentlige værdier af elbiler. Derfor vil en række leasingfirmaer nu have bilmærkerne til at betale erstatning. En dansk direktør går forrest.
Det er ikke kun privatpersoner, der kæmper mod insolvensen, fordi de har elbiler, som rasler ned i værdi, holdende i garagen.
Det samme gør de store leasingfirmaer. Og faktisk gør de svingende værdier af elbiler, at leasingfirmaerne nu blæser til kamp mod netop bilfirmaerne.
Leasingfirmaerne står ofte med tusindvis af biler på en gang. Og det er, når disse biler skal videre ud på brugtmarkedet, at leasingfirmaerne føler sig taget ved næsen af bilmærkerne.
Det skriver finansmediet Bloomberg.
LÆS OGSÅ: Kriseramt bilfirma skal spare 44 milliarder kroner – ingen og intet er fredet
Elbilerne er nemlig langt mindre værd som brugte, end både leasingfirmaerne selv og formentlig bilmærkerne havde regnet med.
Faktisk er chefen for Toyotas europæiske afdeling for nylig gået så langt som til at sige, at der ikke er noget marked for brugte elbiler. Læs mere om det her.
Hos det franske leasingfirma Ayvens, der tidligere hed ALD, går man nu direkte i struben på bilmærkerne. Ayvens vil nemlig have erstatning for nogle af sine mere end 500.000 elbiler.
Det fortalte firmaets danske direktør Tim Albertsen ifølge Bloomberg, da direktøren fremlagde firmaets regnskab tidligere på måneden.
Faktisk er bilmærkerne allerede begyndt at kompensere Ayvens økonomisk, fastslog direktøren i forbindelse med regnskabets offentliggørelse.
Der er dog ikke kun leasingfirmaet med den danske direktør, der arbejder på at sikre sig mod elbilernes absurd høje værditab.
Flere af konkurrenterne frasiger sig helt elbiler. Eller sikrer tilbagekøbsklausuler ind i kontrakterne. Sådan har Hertz eksempelvis med et meget populært mærke på de danske veje. Læs mere her.