Annonce:

Dodge tager patent fordi ny elbil skal lyde som en V8’er

Hos Dodge er det ikke slut med V8-motoren. Ikke endnu i hvert fald. Men når elbilerne overtager, skal bilisternes ‘snydes’.

Annonce:

Dodge har allerede givet et bud på, hvordan den elektriske afløser for både Dodge Charger og Challenger skal lyde. Hør det selv her.

Vi afslører ikke for meget ved at sige, at det ikke er noget at råbe hurra for. Men nu gør Dodge måske et nyt forsøg.

I hvert fald har mærket for nylig taget patent på en løsning, der vil give “følelsen” af at sidde i en muskelbil med V8-motor. Også selvom det slet ikke er tilfældet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Mopar Insiders.

LÆS OGSÅ: 18-årige Anna tog den ultimative hævn over bilist

Patentet beskriver en ‘enhed’, der får rattet til at ‘ryste’. Hvorfor så det? Jo, fordi Dodge mener, at det samme er tilfældet i en muskelbil med V8-motor.


Dodge kalder systemet for Active Sound Enhancement. Og det dækker over en række sensorer, som måler på forskellige parametre rundt om elbilen.

Signalerne fra de sensorer, der blandt andet måler på acceleration og elmotorens omdrejninger, skal til gengæld give besked til en ‘central enhed’, der i sidste ende udsender ‘passende lyde’.

Men der er mere endnu. For med systemet Active Vibration Enhancement, som Dodge også vil have patent på, vil bilmærket skabe vibrationer, der passer til lydene fra ASE-enheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

På den måde er Dodges ejer, Stellantis-koncernen, overbevist om, at man kan skabe en spændende køreoplevelse i fremtidens elbiler.

Læs flere nyheder fra og om Dodge lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også