Topmodellen Hemi Charger er død. Nu er der kun den sekscylindrede ‘Hurricane’ tilbage. Modellen overlever dog sideløbende med den elektriske bil.
I modsætning til Challenger tager Dodge ikke livet af Charger. Heller ikke selvom mærket netop har løftet sløret for elbilen Charger Daytona.
Men én ting må verden undvære helt for fremtiden. Det er nemlig slut med store V8-motorer. Faktisk er det så slut, at den slags aldrig kommer igen. I hvert fald ikke i en Dodge Charger.
Det betyder dog ikke, at det er helt slut med forbrænding i Charger. For det amerikanske bilmærke fortsætter produktionen af modellen med en 3-liters rækkesekser.
Det oplyser Dodge i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: 18-årige Anna tog den ultimative hævn over bilist
Den motor de også kalder Hurricane og ligger i alt fra Jeep-modeller til pickupen RAM 1500. I den overlevende Dodge Charger yder motoren fra 420 til 550 hestekræfter. Det er ikke ligefrem Hellcat-muskler.
Men det er flere hestekræfter, end der nogensinde har været at hente i en Charger med en Hemi-motor uden trykladning.
Så er der den elektriske udgave. Og går man op i hestekræfter, er det her, sparepengene skal lægges.
Fra begyndelsen flyver elbilen afsted med 700 hestekræfter og en hastighed, der, når det går lige ud, kan matche den gamle Hellcat. Det siger Dodge.
LÆS OGSÅ: Partier forlanger ulovligt forbud mod danske biler næste år
Når det så er sagt, har Dodge bud på en ‘muskuløs’ elbil allerede fået voldsom kritik. Blandt andet fordi mærket vil udstyre bilen med kunstig motorlyd.
Faktisk er amerikanerne gået så langt, at de har taget patent på en løsning, som ikke bare er en række højtalere i og under bilen. Læs mere om det her.