Bilmรฆrkerne bliver nu straffet med en lavere Euro NCAP-vurdering, hvis der ikke er en rรฆkke helt konkrete trykknapper i nye biler.
Det har vรฆret den hotteste trend de seneste par รฅr โ i hvert fald i bilindustrien. For bilmรฆrkerne kan nemlig spare et par kroner pr. bil ved at spare knapperne vรฆk.
Men det er ogsรฅ en trend, der har mรธdt heftig kritik. Blandt andet fordi mange mener, at det gรฅr ud over bilisternes sikkerhed.
Og netop sikkerhedsvurderingen risikerer bilmรฆrkerne nu at blive straffet pรฅ, hvis knapperne ikke finder vej tilbage i bilerne.
Det skriver avisen The Times.
I en opdateret Euro NCAP-procedure fra januar i รฅr lรฆgges der nemlig vรฆgt pรฅ, om en rรฆkke helt centrale funktioner er tilgรฆngelige via tryk pรฅ fysiske knapper.
Det drejer sig om adgangen til hornet, vinduesviskerne, haveriblinket og det obligatoriske nรธdopkaldssystem.
Hvis bilmรฆrkerne sรฅ meget som vรฆlger at den slags kun kan tilgรฅs via skรฆrme i nye biler, er det ensbetydende med en lavere Euro NCAP-vurdering.
Organisationen kan dog ikke tvinge bilmรฆrkerne til at gรฅ tilbage til fysiske knapper. Organisationens test er en vejledning og et stykke information til bilisterne, ikke lovgivning.
LรS OGSร : Danmarks mest berรธmte Lamborghini solgt pรฅ tvangsauktion
Men nogle bilmรฆrker har dog allerede lรฆst skriften pรฅ vรฆggen. I et interview med Automotive News siger BMWโs topchef Oliver Zipse eksempelvis, at han er overbevist om, at de store skรฆrme i biler bliver forbudt.
โ Om ti รฅrs tid er de vรฆk. Lovgivere vil nok ikke tillade det til den tid.
โ Hvis du ser pรฅ, hvordan man styrer en bil, synes vi, at det (de store skรฆrme, red.) er en stor fejl. Men de nye Euro NCAP-regler er et skridt i den rigtige retning.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk