I lighed med forholdene herhjemme kommer et stadigt stigende antal kinesiske biler til England. Men forsikringsselskaberne er ikke meget for at forsikre dem, viser ny kortlægning.
Der er flere og flere kinesiske mærker at vælge imellem. Men kun få af dem sælger godt. Sådan er det herhjemme. Og sådan er det i England.
Men der er mere nyt fra den kant. For ifølge en ny kortlægning fra analysefirmaet Thatcham Research volder det engelske ejere af biler som BYD Seal og GWM Ora 3 og flere andre kinesiske biler gevaldige problemer, når bilen skal forsikres.
Det skriver Auto Express.
Endda det tidligere britiske mærke MG har forsikringsselskaberne det stramt med, konkluderer kortlægningen.
Lederen af analysefirmaet, Ben Townsend, understreger, at han ikke har noget problem med bilerne fra de kinesiske mærker.
LÆS OGSÅ: Thomas har ingen bil men politiet nægter at annullere fartbøde
I stedet påpeger han deres manglende forståelse for, hvordan den europæiske forsikringsbranche generelt håndterer skadesager – bl.a. dem på biler.
– Beskeden til de kinesiske bilmærker, samt dem fra Vietnam og Indien, må være; kom ikke hertil med troen på, at I bare kan sælge biler.
– Kom og tal med os, forstå markedet, og de skridt, der er nødvendige for at sælge biler her. I er nødt til at have logistikken på plads, lyder det fra Ben Townsend.
Det er dog ikke kun de kinesiske elbiler, der kommer i klemme, når det kommer til forsikring. Generelt oplever folk i elbiler, at de betaler væsentligt mere for at forsikre deres biler.
Særligt én gruppe, viser en kortlægning fra FDM, bliver overrasket over, hvor meget de faktisk skal betale for at køre rundt på strøm. Læs mere om det her.