En totalskade i Danmark er ikke nødvendigvis det samme som en totalskade i udlandet. Nye tal fra Motorstyrelsen afslører, at tusindvis af totalskadede biler kører videre hvert år.
I dag vurderes en bil totalskadet i Danmark, hvis reparationen koster mere end 75 procent af bilens værdi.
Og selvom den grænse inden for de seneste år er hævet fra 70 til 75 procent, betyder det ikke, at bilen er død, hvis uheldet er ude. Mange af bilerne kører nemlig videre i udlandet.
Det afslører nye tal fra Motorstyrelsen som myndigheden har udleveret til Autoparts24.
Alene siden 2021 er 43.719 biler blevet eksporteret til udlandet fra Danmark. 17.000 af dem forsvandt ud af landet i 2022.
LÆS OGSÅ: Formel 1-hold vil klage over Kevin Magnussen
Beregningen af, hvor meget en bil er skadet, sker nemlig ud fra prisen på reservedele. Således ender forsikringsselskaberne årligt med tusindvis af biler, der er mere værd at sælge videre til udenlandske opkøbere end at reparere.
Og mange af dem blev altså ikke repareret eller ophugget herhjemme. Og det er et problem både for miljøet og trafiksikkerheden, mener Autoparts24-direktør Troels Meier.
– Når vi som samfund har så stort fokus på miljø og genanvendelse, er det paradoksalt, at reglerne på dette område er så rigide. Og her bør den store eksport af brugte biler være et wake-up call for beslutningstagerne, siger direktøren.