Mens man i hovedstadsområdet finder flest biler, der kører på strøm, står det hele anderledes til på Langeland, viser en opgørelse.
Det passer egentlig meget godt med befolkningens fordeling. I hvert fald geografisk. For mens en fjerdedel af danskerne bor i hovedstadsområdet kører 22 procent af elbilerne rundt det samme sted.
Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Men selvom der bliver flere og flere af dem på vejene – altså elbilerne – findes der også stadig steder i Danmark, hvor der er mere end langt mellem både ladstandere og bilerne der bruger dem.
Eksempelvis på Langeland. Faktisk ejer langlænderne absolut færrest elbiler. Selvom 0,23 procent af befolkningen rent faktisk bor på en øen, er det kun 0,09 procent af dem der ejer en elbil.
LÆS OGSÅ: Fisker-aktie i frit fald: Koster nu kun én krone
Hos bilisternes interesseorganisation FDM vil ser man gerne, at der hersker norske tilstande i Danmark. Altså at 80-90 procent af alle nye biler kun køre på strøm.
Men det får organisationen intet af, så længe især prisen på elbiler skaber et såkaldt A-og B-hold af danske bilister.
– Der er ingen hemmelighed, at de med de største bilbudgetter har haft nemmere adgang til elbilerne og fået flere fordele gennem gunstige afgiftsforhold. Skal vi have alle med til elbilfesten, har vi brug for flere billige elbiler, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.
I et interview til Jyllands-Posten langer Peter Nielsen-Man O’Neill, der bor i Viborg, ud efter andre, der modsat ham selv, ikke køre i elbil.
– Elbilens største fjende er en gammel hvid mand i en benzinbil, siger Nielsen-Man O’Neill, der selv er hvid og 59 år gammel.