Batteriet er det absolut dyreste i en elbil. Og det kan blive dyrt at skifte det hele på én gang. Men det er i flere tilfælde slet ikke nødvendigt, mener tyske medie.
Der har været adskillige eksempler på bilejere, der har måttet betale uhyggeligt store summer, fordi batteriet i deres elbiler af den ene eller anden grund er stået af.
En Tesla-ejer fik eksempelvis en regning på 142.000 kroner for et nyt batteri. Og tilbage i 2022 gik en anden bilejer i chok over, at et nyt batteri kostede mere end selve bilen. Læs mere om det her.
Men hvor dyrt er det egentlig, hvis der er bøvl med batteriet i en elbil? Ikke nødvendigvis ruinerende dyrt.
Det skriver Auto Motor und Sport.
LÆS OGSÅ: Tyskland forbyder populære bildæk til oktober
Det tyske medie har spurgt en række bilproducenter, hvad de tager for et helt nyt batteri til en brugt elbil. Svaret er desværre ikke entydigt. Ligesom prisen er meget forskellig.
Der er også den hage ved det, at Auto Motor und Sport kun fik oplyst prisen på de enkelte moduler, som batterierne er bygget op af.
Altså ikke hvad ét helt batteri koster. Men kun hvad reparationen af det ville løbe op. Hos Volkswagen vil det koste 1.450 euro, svarende til lige knap 11.000 kroner at skifte ét enkelt modul i et 58 kWh-stort batteri til en ID.4.
Hos BMW ligger prisen på 1.794 euro for et enkelt modul til en i3. Renault sagde, at prisen for et modul til en Zoe svinger mellem 1.500 og 5.000 euro plus arbejdslønnen.
Hos Tesla, Mercedes og Opel ville man ikke oplyse nogle specifikke priser på disse moduler. Omvendt rækker garantien på batteriet i en elbil ofte langt ud over garantien på de øvrige dele af bilen.
Eksempelvis dækker Mercedes, der ikke vil oplyse prisen på et batterimodul, hele batteriet i en periode på 10 år eller de første 250.000 kilometer.
Hos Toyota vil man strække sig endnu længere. Nemlig 10 år eller den første million kilometer, hvad end der nu måtte komme først.
Men det ændrer ikke på, at hele og helt nye batterier stadig er dyre anskaffelser, hvis uheldet skulle være ude. Især efter garantiens udløb.
Det største batteri til en Nio koster eksempelvis hele 168.000 kroner ifølge mærkets danske hjemmeside.
Meget dansk er der i øvrigt ikke over Nio længere. I sidste uge kom det frem, at mærket pakker sammen, fyrer folk i Danmark og flytter til Sverige. Læs mere om det her.
Hos Mercedes vil man have 200.000 kroner for et nyt batteri til en EQA. Ifølge den danske ladestander-montør Power Fuel skal folk i elbiler regne med, at nye batterier til elbiler i hvert fald koster mellem 50.000 og 150.000 kroner.
Men det kan, som vi lige har beskrevet, altså sagtens blive dyrere. Meget dyrere. Især hvis/når det er nødvendigt at skifte hele batteripakken på én gang og ikke bare reparere de enkelte moduler.