Det kan lyde mærkeligt, men den markant mindre 3-liters V6-motor, der har afløst den 5,7-liters V8-motor i RAM 1500, kører ikke længere på literen.
Der er forskel på den nye og den gamle RAM 1500. Bare ikke der, hvor det egentlig skulle tælle mest. Nemlig på brændstoføkonomien.
Nye officielle tal fra de amerikanske myndigheder viser, at den gamle RAM 1500 med en 5,7-liters V8-motor ved kombineret kørsel kommer præcis lige så ‘langt’ på en liter benzin som den nye udgave med en 3-liters V6-motor.
Det skriver Motor1.
Og langt er en overdrivelse. For selv når vi konverterer amerikanernes brændstoføkonomiske opgørelse, der foregår i gallons, til kilometer pr. liter, ser det skidt ud.
LÆS OGSÅ: Der er fundet kokain og snifferør i hjemmeplejebil
18 miles pr. gallon i USA svarer til, hvad vi herhjemme vil sige er 7,7 km/l. Eller en periodisk grøn afgift på – og hold nu fast – 7.150 kroner. Og det er halvårligt. Av, av, av!
Men det er faktisk billigt sluppet. For hvis den nye RAM 1500 havde været en 3-liters diesel, ville regningen lyde på 13.040 kroner. Igen – halvårligt.
Med andre ord ligger tanken om at importere sådan en sag nok rimelig fjern for de fleste. Men så igen, hvor dyrt kan det egentlig blive?
Jo, den dyreste halvårlige afgift i Danmark rammer dieselbiler, der går under 5,1 kilometer pr. literen. Det koster hele 19.980 kroner halvårligt, når bilen er indregistreret efter 2. oktober 2017.