Lige nu er der ingen registreringsafgift pรฅ de fleste elbiler herhjemme. Men afgiften kommer. Og det allerede i 2026, som det ser ud nu.
Helt nye tal fra Danmarks Statistik viser, at 72 procent af de biler, der kรธrer rundt i Danmark lige nu, ogsรฅ vil vรฆre pรฅ vejene i 2030.
Og hos den del af Dansk Industri, der beskรฆftiger sig med bilbranchen, vurderer man, at det vil tage รฅrtier at skifte de nรฆsten 3 millioner danske fossilbiler ud.
Det er dog ikke den eneste frygt, direktรธr i DI Bilbranchen, Thomas Mรธller Sรธrensen, i รธjeblikket ligger inde med.
โ I branchen er vi bekymrede for, om vi kan fastholde det hรธje salg af elbiler i de kommende รฅr. Registreringsafgiften stรฅr til at stige pรฅ langt de fleste elbiler i 2026.
LรS OGSร : Sรฅ dyrt er det at skifte batteriet i en elbil
โ Det har vi gjort Folketinget opmรฆrksomme pรฅ, er for tidligt. I Dansk Industri foreslรฅr vi at fastholde momentum i det hรธje salg af elbiler ved at fastfryse den lave registreringsafgift pรฅ elbiler frem til 2030, siger Thomas Mรธller Sรธrensen.
Og han er ikke den eneste. Direktรธren for De Danske Bilimportรธrer, Mads Rรธrvig, deler bekymringen.
Faktisk mener Rรธrvig det med frygten i sรฅdan en grad, at han sidste รฅr sagde, at det nu ikke lรฆngere er nok at give dem, der kรธber en ny elbil, sรฆrbehandling i form af lavere afgifter.
For at fรฅ resten af bilisterne med er det nรธdvendigt at finde pisken frem. Danskerne skal med andre ord rette ind og kun kรธbe elbiler. Lรฆs mere om det her.
Et er dog, hvad branchen i Danmark ser for sig. Noget andet er virkeligheden. For ude pรฅ bilfabrikkerne taber elbilerne pusten. Faktisk stรฅr bilmรฆrkerne nรฆrmest i kรธ for at skrue ned for tempoet.
Mercedes har eksempelvis meddelt, at det vil tage รฅr, โfรธr elbilen kan konkurrere med fossilbilenโ. Derfor holder tyskerne ogsรฅ benzin- og dieselmodellerne i live noget lรฆngere end ellers planlagt.
Det samme gรธr Bentley. Og hos Ford har direktรธr Jim Farley allerede sagt, at mรฆrket for altid vil bygge en sportsvogn med V8-motor. โOm vi sรฅ skal vรฆre de sidste, der gรธr detโ, lรธd det.
Lรฆs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk