Fra modelbetegnelse til selvstændigt mærke. Den vej har ét VAG-mærke allerede taget. Og nu vil Volkswagen ‘R’ køre samme vej.
Cupra brød ud fra Seat. Og nu vil R-modellerne bryde ud af Volkswagens modelprogram for at danne et nyt ‘selvstændigt’ bilmærke.
Volkswagen skabte den første R-model i 2002, da Golf R32 var den første gadebil nogensinde med dobbeltkoblingsgearkasse.
Men det er altså ikke længere nok for Volkswagen ‘bare’ at have R-modeller som en del af det ordinære modelprogram.
Det skriver Volkswagen i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Sådan snyder værksteder bilisterne, siger mekaniker
Første skridt i retningen af selvstændighed er en egentlig R-afdeling i VAG-gruppens Autostadt-museum i Wolfsburg. Den nye del af museet åbner allerede til sommer.
Siden den første R-model er det blevet til mere end 300.000 i nu 22 år. Og så mener cheferne i Wolfsburg, at det er på tide med endnu et bilmærke. Om end den idé faktisk ikke er ny.
Volkswagen fortalte allerede sidste år, at man havde og har planer om at skille R-modellerne ud som et selvstændigt brand.
Til Autocar fortalte R-chefen Reinhold Ivenz i august 2023, at man allerede arbejder på udviklingen af ‘flere modeller’.
Præcist hvornår vi ser de første R-biler, ville chefen dog ikke sætte nogen dato på. Dermed vil Volkswagen-gruppen sandsynligvis have samme antal bilmærker i stalden i 2035, som det er tilfældet nu.
På ét punkt kommer ‘R’ dog til at skille sig ud. Den første model fra ‘mærket’ vil kun kunne køre på strøm. Og sådan bliver det med alle de efterfølgende biler.
På den anden side har Volkswagen indset, at det bestemt ikke er alle idéer, bilisterne bider på. Heller ikke når det kommer til elbiler.
Spørger man Volkswagens marketingschef Lars Krause er der eksempelvis intet marked for en ellers hypet udgave af ID.Buzz. Læs mere om det her.