Der er nu gået et halvt år, siden kravene i de danske miljøzoner blev strammet betydeligt. Det har udløst over 10.000 bøder til danske bilister.
Nye skærpede miljøzonekrav førte 1. oktober sidste år til, at det blev ulovligt at køre ind i fem af landets største byer i dieselbil uden partikelfilter.
Målet med de nye regler var og er at mindske partikelforurening fra trafikken i Aarhus, Aalborg, Odense, København og på Frederiksberg.
Men de nye regler har ikke kun påvirket luftkvaliteten positivt, de har også udløst en indtægt til staten på over 15 millioner kroner på seks måneder.
Og det alene fordi overvågningskameraer har fanget og sendt bøden til mere end 10.000 bilister. Hver gang forbuddet overtrædes, koster det 1.500 kroner i bøde.
LÆS OGSÅ: Sådan er danske bilister stillet, hvis Fisker går konkurs
Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Gjensidige. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Det store antal bøder er dog ikke nødvendigvis et udtryk for, at folk i ældre dieselbiler blæser på de skrappe regler. Det mener Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.
– Det er kun et halvt år siden, at de nye regler trådte i kraft, og det er mit indtryk, at mange ejere af dieselbiler enten ikke har været opmærksomme på reglerne.
– Eller at de måske har troet, at de ikke var omfattet af dem. Og derfor tror jeg, at antallet af bøder vil falde i den kommende tid, siger hun.
De mange – og meget høje – bøder til trods viser en rundspørge, at danskerne generelt er positivt indstillet over for, at staten jagter bilister på den måde.
Flere end hver tredje af de adspurgte svarede, at de ser positivt på de nye regler, mens knap hver femte mener, at de nye regler er for skrappe.
Desuden mener hver fjerde, at reglerne bør strammes yderligere, så der eksempelvis skal være helt forbud mod at køre i dieselbiler i landets største byer.