Svenskerne har det på mange måder lettere end os danskere, når det kommer til biler. Herregud, de får endda statsrabat på brændstoffet. Det var Custom Motor Show i Jönköping et tydeligt bevis på.
Alt imellem en Tesla Model 3 som A-traktor og en 16-cylindret BMW 7-Serie fra mærkets hemmelige samling i München fandt vi fem fede biler fra det kæmpe Custom Motor Show i Sverige.
Der har været Custom Motor Show i Sverige, lige så længe nogen fra Boosted-redaktionen kan huske tilbage.
Og det med god grund. For udstillingen, der i dag finder sted i Elima-hallerne i Jönköping, så dagens lys helt tilbage i 1971. Og der er nok at se på. Hvis man da ellers kan sparke sig frem for besøgende.
For dem – altså gæsterne – er der virkelig mange af. Det er der omvendt også af biler. Ligesom der bliver givet gas med udendørs driftkonkurrence.
LÆS OGSÅ: Volvo har bygget den sidste dieselbil nogensinde
Boosted-redaktionen tog selv turen til Jönköping for… ja, at kigge på bilerne. Og på mange punkter har svenskerne det bare federe – og nemmere – når det kommer til noget med fire hjul. I hvert fald når vi sammenligner med de afgiftstunge forhold herhjemme.
Svenskerne har et eller anden fetish for at navngive deres biler. Eller det vil sige, Anders Nilsson er godt nok fra Finland. Formentlig finlands-svensker, men alligevel. Hans bud på en Volkswagen Type 2 er skudt godt i kælderen og med den ondeste motor, vi længe har set.
Længe leve åbne spjæld! Anders kalder kreationen “Double Trouble” – og det forstår du sikkert grunden til på næste billede.
Videre til Lars Erik Lindberg det går. For han er mindst lige så bindegal. I hvert fald når det kommer til biler. På basis af et Ford Model T-karosseri har han bygget sig en lidt snescooter.
Og det er faktisk ved at være en god del år siden. Den første udgave af ‘bilen’ havde allerede otte år på bagsmækken i 2012.
Den basale opskrift er der dog ikke rykket meget ved. Mellem de to forreste ski er der stadig placeret en ordentlig klump af en V8-motor fra Chevrolet. Også den bil har et navn. Nemlig Arctic Cat T23.
For Peters ombygning af en Volvo 245 fra 1975 er meget mere anonym i det. Hvis kølerhjelmen ikke stod åben, hvilket den heldigvis gjorde i Jönköping, vil du ikke vide, at der ligger en 5,2-liters V10-motor mellem forhjulene.
Peter er heldigvis en flittig mand, så hele ombygningen har han dokumenteret på sin Youtube-kanal. Derfor kan vi også ‘afsløre’, at den gamle Volvo lyder helt fantastisk med V10-motor.
I hvert fald ikke hvis man spørger Volvo. C70’eren blev kun bygget som coupé og cabriolet. Men med udgangspunkt i sidstnævnte har Martin altså skabt sig en C70 Speedster.
Her er spor af en Lamborghini Gallardo i profil og nogle letgenkendelige ‘M-spejle’. Om sidstnævnte er originale BMW-dele skal vi ikke kunne sige, men Martins Volvo trak maaange nysgerrige til.
Den sidste bil i artiklen her er – du gættede det – også en Volvo. Men Viktor Perssons 740 GLT fra 1989 er egentlig mest taget med, fordi den repræsenterede en klar trend på dette års Custom Motor Show.
Ligesom det til tider var svært at komme frem for bare publikummer, var det dog meget nemt at få øje på, hvad svenskerne skal bede om i øjeblikket. En stor Volvo med stor BMW-motor.
Det vil sige, at alt undre 8 cylindre er ligegyldigt. Til gengæld var der rigtig, rigtig mange bud på lige den kombination af bil og motor. Vi venter allerede nu spændt på, hvad svenskerne byder på næste gang.