Audi tror fortsat på, at elbilen overhaler fossilbilen. Om ti år er der så få, der køber nye benzin- og dieselbiler, at alt andet end elbiler ikke vil kunne betale sig.
Audi tror fuldt og fast på, at elbilen er det eneste rigtige for fremtiden. Af samme grund har mærket travlt med at afskaffe forbrændingsmotoren.
Fra 2026 vil tyskerne kun lancere nye elbiler, og i 2033 vil mærket have solgt den sidste bil med forbrændingsmotoren. Altså både herhjemme, i resten af Europa og i hele Nordamerika.
Audis nye administrerende direktør Gernot Döllner siger, at mærket ikke viger fra den strategi, der kun byder på elbiler.
Det skriver Auto News.
LÆS OGSÅ: Tyskland afviser at forbyde fri hastighed på Autobahn
Samtidig tror Audi på, at salget af benzinbiler allerede i 2026 vil styrtdykke. I hvert fald når det kommer til mærkets eget modelprogram.
I et interview med Automotive News siger Döllner, der overtog jobbet som øverste Audi-chef sidste år, at det stadig er Audis plan at udfase samtlige biler med forbrændingsmotor frem mod 2033.
Altså hele to år før EU, som det ser ud lige nu, vil indføre et forbud mod salget af nye diesel- og benzinbiler, som ikke kan køre på syntetisk brændstof.
Forbrændingsmotoren er i 2033 dog ikke længere væk, end at Audi kan være ‘fleksible’, som Gernot Döllner udtrykker det.
Samtidig siger direktøren dog, at Audi allerede er gået i gang med gradvist at begrave forbrændingsmotoren og de modeller, der kører med den.
Faktisk forventer Audi allerede i 2026, at ‘signifikant færre’ bilkøbere vil efterspørge biler med forbrændingsmotorer. Og til sidst vil der være så få købere til den slags biler, at det bliver en dårlig forretning.
– Vores sidste biler med forbrændingsmotorer vil blive præsenteret i 2026. Men de vil sandsynligvis ikke være ude hos forhandlerne før året efter.
– Og hvis du regner med en livscyklus på 7 år for en bilmodel, vil vi være omkring midten af det nye årti, lyder det fra Gernot Döllner.
Audi-chefen understregede samtidig, at elbiler er det eneste, når det kommer til målet om at reducere industriens CO2-udledning.
Det laver et nyt højreorienteret flertal i EU-parlamentet og/eller i USA ikke om på, mener Audi-chefen.
– Selv hvis der er en vilje til at ændre lovene igen, ville vi ikke have en ny politisk situation inden udgangen af dette årti.
– Indtil da gælder de nuværende regler, og vi kan bevæge os inden for dem, siger Döllner.