Hyundai mener, at man er så langt fremme med den selvkørende teknologi, at man lod det komme an på en prøve. En køreprøve.
I den amerikanske delstat har en selvkørende Hyundai Ioniq 5 bestået en køreprøve.
På passagersædet sad en motorsagkyndig med en skræmmende statistik. Den motorsagkyndige Kandice Jones har 25 års erfaring med køreprøver.
Og i den tid har hun sammenlagt kun ladet 16 procent af de kommende bilister bestå en køreprøve. Men Hyundaien gjorde det ifølge hende så godt, at kørekortet ville have været i hus i første hug.
– Jeg har dumpet tusinde og atter tusinde af nye bilister for offentlighedens skyld. Det handler om sikkerhed, siger Jones.
LÆS OGSÅ: Lille Mazda er nu Danmarks billigste elbil
Hun forklarede umiddelbart før den iscenesatte køreprøve, at hun ville holde øje med præcis de samme ting, som hun noterer sig, når der sidder et menneske bag rattet.
– “Der bliver holdt øje med hastigheden og vognbaneskift. Jeg bedømmer manøvrer – så som fuldt stop, venstresving, om vejbanen bliver fulgt, og så selvfølgelig reaktionstid.”
Og i sidste ende bestod Hyundaien altså. Det betyder dog ingenting, eftersom ingen bil kan få kørekort på egen hånd. Endnu altså…
Træerne vokser dog ikke ind i himlen. Heller ikke når det kommer til selvkørende biler. I Californien har delstatsstyret eksempelvis bandlyst selvkørende taxaer efter flere ulykker.
Forbuddet kom i stand kun ganske kort efter, at robot-taxaerne fra det General Motors-ejede Cruise ellers fik lov at køre døgnet rundt hele ugen. Læs mere om det her.