Tilbage i marts fyrede Nio sin danske chef. Men det er ikke det samme som at mærket forsvinder, understreger de tilbageværende folk.
Først fyrede Nio en tredjedel af sine medarbejdere i Danmark. Og så røg den øverste chef i Danmark.
I samme omgang kom det frem, at Nio sammenlægger forretningerne i Sverige og Danmark. Et showroom i indre København er også lagt på is.
Alligevel vil mærket ikke sige, at man pakker sammen og forlader Danmark. Det understreger Mattias Lundgren, der er ansvarlig for Nio i Danmark, over for Motormagasinet.
Nio i Danmark vil heller ikke kommentere på moderselskabets planer om at lancere et billigmærke i netop Europa. Mattias Lundgren medgiver dog, at det ikke er godt, at Nio kun har solgt to biler herhjemme i år.
LÆS OGSÅ: Kong Frederiks ven dømt for vanvidskørsel
Han siger dog, at der ikke er planer om at udvide Nios tilstedeværelse i Danmark. Ligesom der heller ikke kommer flere af de såkaldte powerswap-stationer (batteriskifte-stationer, red.) op end Nios ene i Slagelse.
Mattias Lundgren vil heller ikke sige noget om, hvor mange af Nios 60 medarbejdere i den ny dansk-svenske konstellation, der beskæftiger sig med det danske marked.
Målt på salgstal er Nio dog et af de mærker, det går allerværst for herhjemme. Både Porsche, Land Rover og flere af de lige så nye kinesiske mærker som netop Nio har solgt langt flere biler.
Og det er ellers mærker, der enten fordi de er forholdsvis nye og/eller typisk meget dyre, ligger i den tunge ende i statistikken fra De Danske Bilimportører.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!