Det er ikke helt ligegyldigt, hvilken bil du kører rundt i. Især ikke hvis du har et ærinde i en af de foreløbig fem danske miljøzoner.
Der er foreløbig miljøzoner i fem danske byer: København, Aarhus, Odense, Aalborg og på Frederiksberg.
Endnu flere miljøzoner kan dog være på vej. For i februar gav et flertal på Christiansborg alle danske byer lov til at indføre såkaldte nulemissionszoner, hvor kun biler, som ikke direkte udleder noget, må køre rundt.
Det er dog ikke alle byer, der er med på den idé. En af de byer, der allerede har en miljøzone, har for eksempel droppet tanken om en nulemissionszone. Læs mere om det her.
Men selvom grebet om især dieselbilerne i miljøzonerne blev strammet den 1. oktober 2023, kører nogle af bilerne alligevel uden om overvågningen og bøderne i zonerne. Og det endda helt lovligt.
LÆS OGSÅ: Brænder inde med 46.000 udgaver af Danmark mest populære bil
Reglerne siger nemlig, at alle veteranbiler er fritaget for de gældende krav i miljøzonerne. Og det uanset om bilen så måtte køre på diesel uden at være udstyret med et partikelfilter.
Hvad der så er en veteranbil i myndighedernes øjne, er godt at skrive sig bag øret. For der er lidt forskellige kategorier at notere sig.
For selv om en veteranbil først er ‘ægte’, når den fylder 35 år, er alle biler, som er registreret til veterankørsel, undtaget fra kravene i miljøzonerne.
Det vil med andre ord sige, at 30 år gamle biler, uanset brændstof og eventuel mangel på partikelfilter, gerne må køre rundt i miljøzonerne.
Den regel gælder i øvrigt alle biler, altså både dem med danske og udenlandske nummerplader, oplyser Miljøstyrelsen.
Bilister, der alligevel måtte være i tvivl om, hvorvidt deres biler er tilladt i miljøzonerne, kan altid tjekke det i Miljøstyrelsens opslagsværk på miljoezoner.dk.
Bøderne i miljøzonerne har dog også allerede skabt vrede. For det er ikke alle biler i Danmark, myndighederne tilsyneladende har styr på. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!