Nio, der hårdnakket hævder, at mærket ikke er på vej ud af Danmark, har endnu engang tabt til Audi i en strid om modelnavne.
Den danske chef er væk. Det samme er en stor del af de medarbejdere, Nio hyrede, da mærket kom til Danmark i efteråret 2022.
Før Nio lagde sig i dvale i Danmark, tabte bilmærket dog med et brag til Audi i en strid om modelnavne.
Tyskerne mener ganske enkelt, at Nio med en række modeller lægger sig alt for tæt op ad navne, som Audi bruger og har rettighederne til. Læs mere om det her.
Og nu har Tysklands Højesteret endnu engang givet Audi ret. Nio må ikke bruge navnene i Tyskland. Ligesom kineserne heller ikke har måttet bruge navnene, mens retssagen stod på.
Det skriver Automobilwoche.
LÆS OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på skamfuld dansk liste
Konflikten mellem Audi og Nio har nu varet i mere end to år. Men med afgørelsen fra Tysklands højeste retsindstans betyder det, at kineserne skal lægge modelnavnene permanent i graven.
Retfærdigvis skal det siges, at Nio ikke er det eneste mærke, som gennem tiden har ladet sig inspirere lidt for meget af vestlige bilmærker.
BYD, som kom til Danmark i oktober 2022, brugte eksempelvis årevis på at finde mærkets ‘eget’ udtryk. Det skete ved at kopiere alt fra BMW’s logo til Mercedes’ design.
Og nu vi er ved det med kopierne, er kineserne ikke de eneste, der gerne giver sig i kast med den slags.
I Rusland er man nu så desperat efter at få en bilproduktion op at køre i landet igen, at man faktisk har bedt kineserne om hjælp til at lave kopier af biler fra vesten. Sådan helt bogstavelig talt.
Det hele med parallelimport af vare, som ellers er heftigt sanktioneret. Produktionen skal foregå på en bilfabrik som den russiske stat har besat. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!