Polestar solgte kun 7.200 biler på verdensplan i de første tre måneder af 2024, næsten 5.000 færre end for et år siden. Nu fyres der folk – også i Danmark.
Polestar er og har været på prikkerunde blandt sine ansatte. Det er også sket i Danmark.
Problembarnet med en haltende økonomi, som Volvo i februar sendte videre til det kinesiske moderselskab Geely, bløder salg.
Faktisk styrtdykkede salget af nye biler med hele 40 procent i forhold til samme kvartal for bare et år siden. Det betyder også fyringer i Danmark.
Det bekræfter den danske importørs direktør, Henrik Bang, i et interview til Motor-magasinet. Dog uden at sætte tal på, hvor mange af fyringerne der er sket i Danmark.
LÆS OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på skamfuld dansk liste
I januar i år meldte Polestar dog ud, at man vil skille sig af med 15 procent af sine ansatte, hvilket svarer til 450 personer.
Henrik Bang kalder dog nedskæringerne i Danmark for ‘minimale’, fordi den danske importør sammenlignet med andre markeder, hvor Polestar er til stede, ifølge direktøren, har klaret sig godt.
Selvom Polestar, nu hvor det er overtaget af Geely, officielt er ligestillet med Volvo, er det på papiret ikke nogen sund forretning.
Det seneste regnskabsår viser et underskud på hele 5 milliarder svenske kroner. Alligevel afviser Henrik Bang, at mærket har en ‘sugar daddy’ som blot blindt kaster penge i projektet.
I stedet er der tale om, at Polestar har optaget lån fra en række internationale banker, herunder den britiske storbank HSBC.
Samlet set er der lånt godt 7 milliarder svenske kroner. Spørgsmålet er så, om det er mærkets redning, nu hvor der ikke ‘blindt kastes penge i projektet’.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!