De Grรธnne, som senere blev regeringsparti, foreslog det allerede i 2013. Nu siger transportministeren fra FDP, at det kan blive nรธdvendigt at forbyde bilkรธrsel, hvis ikke der kommer ny miljรธlovgivning.
Der er store uenigheder i den tyske regering, isรฆr nรฅr det kommer til transportomrรฅdet. Regeringen lever nemlig ikke op til sine egne klimamรฅl.
Overraskende nok tager den liberale transportminister Volker Wissing derfor et 11 รฅr gammelt forslag fra regeringskollegerne “De Grรธnne” frem igen.
Det skriver Deutschlandfunk.
Hvis tyskerne skal nรฅ i mรฅl med besparelser pรฅ CO2-udledningen fra transportsektoren, er det kun muligt gennem et kรธrselsforbud to dage om ugen, siger Wissing.
LรS OGSร : Kommune dropper byskilt med kultstatus efter 20 รฅrs tyverier
Hvis Tysklands miljรธbeskyttelseslovgivning ikke trรฆder i kraft โ eller bliver lavet om, som Wissing gerne ser det ske inden midten af juli โ skal der fremlรฆgges en form for nรธdprogram.
Det bliver blandt andet nรธdvendigt med et landsdรฆkkende kรธrselsforbud pรฅ lรธrdage og sรธndage. Volker Wissing kalder i samme ombรฆring tiltagene for urealistiske, fordi det vil ramme alle pรฅ de tyske veje, ogsรฅ erhvervslivet.
Fra De Grรธnne lyder det, at man er ‘overrasket’ over, at transportministeren har hevet deres eget forslag frem igen. Partiet kritiserer transportministeren for at bruge deres eget forslag mod dem som en form for pres frem mod kommende forhandlinger om Tysklands klimalovgivning.
Volker Wissing forsvarer sig omvendt med, at de to dages kรธrselsforbud hver uge er den eneste mรฅde, man kan hente en besparelse pรฅ 22 ton CO2 fra transportsektoren.
Samtidig har Wissing dog afvist at slรธjfe den frie hastighed, som Tysklands motorvejsnet Autobahn er kendt for. Det vil tyskerne ‘aldrig kunne acceptere’, siger han.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!