I januar 2022 byggede Volkswagen den sidste Passat nogensinde. Som sådan da. For selvom stationcar-udgaven fortsætter, kørte sedan-udgaven i graven. “Næsten”.
Volkswagen Passat lever videre som sedan. Bare ikke i Europa. Eller i USA for den sags skyld, hvor produktionen blev holdt i live lidt længere.
I stedet har Volkswagen pustet nyt liv i Passat-navnet til en sedan, som kun kineserne kan komme i nærheden af.
Det oplyser diktaturstatens informationsministerium forud for bilens typegodkendelse i landet.
Bilen får navnet Passat Pro. Og designet er, som man vil forvente, at Passaten, der i Europa kun fås som stationcar, (VW siger “Variant”, red.), vil se ud som sedan.
LÆS OGSÅ: Sverige forbyder politiet at køre andet end elbiler
Men fordi kineserne godt kan lide rigeligt med benplads, og den gennemsnitlige kineser ikke er højere end 169 centimeter, er Passat Pro faktisk en smule længere end Passat Variant. Passat Pro er mere end 5 meter lang.
Hvorfor Passat Pro hedder Pro, vides ikke. Den ser hverken vildere, mere spændende eller mere eksklusiv ud end den stationcar, der fås i Europa.
Motormæssigt er der ikke meget at forholde sig til. Faktisk er der kun to muligheder: Nemlig en 1,5-liters benziner med 160 hestekræfter og en to-liters med 220 hestekræfter. Begge har et automatgear med dobbeltkobling.
Men i modsætning til herhjemme og i resten af Europa må kineserne kigge langt efter firehjulstræk. I stedet for 4Motion-trækket nøjes den nye Passat med at arbejde på forhjulene.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!