At sætte en elbil i en hurtiglader er lige så dyrt som at fylde en dieselbil, konkluderer det norske automobilforbund.
– Med den dagsaktuelle ladepris er det lige så dyrt at lade en elbil op, som det er at tanke en dieselbil.
Sådan siger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgiver i norske NAF i en pressemeddelelse.
Prisen, siger nordmændene, ligger i den dyre ende, hvis man vælger at koble elbilen til en hurtiglader.
Lige nu koster det 6,5 norske kroner pr. kilowatttime at koble en elbil til en hurtiglader i Norge. Det svarer til 4,13 danske kroner.
LÆS OGSÅ: Sådan er danske bilister stillet, hvis Fisker går konkurs
For en bil, der kører 1.000 kilometer om måneden med et forbrug på 0,2 kilowatt timer pr. kilometer, betyder det en ‘brændstofudgift’ på 1.289 norske kroner. Den tilsvarende dieselbil vil koste 1.320 norske kroner alene i brændstof at holde kørende i samme periode.
Elbilen er dog stadig billigere. Især fordi elbilen – modsat dieselbilen – kan tankes op derhjemme. Og hjemmeladning er stadig markant billigere, end hvis strømmen skal hentes fra en offentlig ladestander.
– Men det er ikke alle, der har mulighed for at lade deres bil op derhjemme. Det er derfor vigtigt, at elprisen afspejles bedre på hurtigladestanderne, end det er tilfældet i dag, siger Nils Sødal.
Allerede i 2022 kørte 9 ud af 10 nye personbiler i Norge helt eller delvist på strøm. Og det er måske meget godt. For om bare et par måneder bliver nye biler med forbrændingsmotorer forbudt i landet. Læs mere om det her.
Omvendt er elbilerne ikke nødvendigvis lykken for nordmændene. I hvert fald påpeger en norsk virksomhed, der lever af at undervognsbehandle biler, at Tesla kan have alvorlige rustproblemer. Også i forholdsvis nye biler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!