Interessen for nye elbiler er ikke, hvad den har været. I hvert fald ikke på Europas største bilmarked i Tyskland.
Mens brugte elbiler rasler ned i pris, og lige nu aldrig har været mindre værd, falder interessen for de nye også.
Det ses på salgstallene i Tyskland, der udgør Europas absolut største bilmarked. Tallene skal ses i lyset af, at Tysklands regering i december sidste år fjernede al offentlig støtte til elbiler.
Et træk, der skulle være med til at lappe et gabende hul i statskassen, men som også fik interessen for bilerne til at styrtdykke nærmest omgående.
Allerede på salgstallene i januar kunne det aflæses, at interessen for elbiler ikke er verdens største. I hvert fald ikke uden statsstøtte. Tyskerne indregistrerede således 55 procent færre elbiler i den første måned af 2024. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Så mange biler er beslaglagt for vanvidskørsel på 3 år
Siden er interessen for de nye biler fortsat med at falde. Stefan Bratzel fra Center of Automotive Management (CAM) peger dog i en kommentar til Auto Bild på flere årsager.
Nye elbiler bliver meget hurtigt gamle, fordi udviklingen har så meget fart på. Og alene det faktum kan få bilister, som egentlig er interesseret i elbiler, til at holde igen.
Dertil kommer, at flere af de helt store biludlejningsfirmaer de seneste måneder har luget kraftigt ud i antallet af elbiler. Ganske enkelt fordi bilerne er for dårlige og for dyre en forretning.
Noget tredje er, at der med regelændringen fra december mangler incitamenter til at købe en elbil. Udsigten til mangel på statsstøttede elbiler har også fået flere organisationer til at råbe op herhjemme. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!