Du har hørt om varme i rattet og i sæderne. Nu kommer varmen i selerne, og det redder måske elbilens rækkevidde, siger tyske ZF.
Er varme i selerne løsningen på mange elbilers største problem – nemlig rækkevidden?
Måske. I hvert fald hvis man spørger tyske ZF, som har udviklet netop det. Bilseler med varme i. Altså netop fordi det er velkendt, at de kolde vinterdage går hårdt ud over elbilernes batterier.
Her er varme i kabinen en af de helt store syndere. Men god råd har været dyrere, for hvordan skulle man som fører og passager ellers holde varmen bare nogenlunde.
Det mener ZF nu at have en løsning på. Den opvarmede sikkerhedssele vil, siger tyskerne, kunne reducere elbilens strømforbrug markant. Og den vej igennem give ekstra rækkevidde på kolde vinterdage.
LÆS OGSÅ: EU dropper strengt krav til elbiler i koldt vejr
Det skriver bilfirmaet i en pressemeddelse.
Helt konkret hævder ZF, at den opvarmede sikkerhedssele vil kunne nedbringe elbilers strømforbrug med ‘op til 15 procent’, sammenlignet med hvis man brugte klimaanlægget til at få varmen.
– I en kold elbil kan klimaanlægget bruge helt op til 5-6 kilowatt-timer på at skabe en temperatur, der er behagelig for passagerne, forklarer Björn Kräft, der er chef for seleudviklingsprojektet hos ZF.
ZF er dog ikke så langt med udviklingen af selen, at man kan hævde at have nogen bilmærker på en kundeliste endnu. Men at elbiler lider i koldt vejr, er der ingen tvivl om.
Nordmændene mener dog alligevel, at elbilerne klarer sig bedre i kulden end diesel- og benzinbilerne. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!